16.10.06

Orientation finished!

Eli arki(?) alkakoon! Tahti vaan kiristyi orientaation lähestyessä loppuaan joten viime viikko oli kaikenkaikkiin erittäin busybusy, oder auf deutch Ich war es eilig(?). Tjaa, saksalla päteminen jääköön ensi kevääseen...

Eli viime viikolla oli taasen kaikennäköistä kivaa puuhaa ja menoa, joutuu ihan lunttaamaa vihkosesta ku kaikkee ei voi muistaa. Vaikka oon ollu täällä vasta 2 viikkoa, tuntuu että olis ollu jo pidempää ku on kerenny jo kaikennäköstä puuhastelee. Bileputki alkoi keskiviikkona espanjalaisten järkkäämillä iltamilla essenissä opiskelija-asuntolan kerho-baari-luolassa. Sangria virtas, lämpöä riitti ja kasarimusa soi - hauskaa ja osin hieman humalaista siis oli :D

Epsanjalaiset isännät/baarimikot pousaamassa janoisille asiakkaille. Kellari oli siis ku pikku-pentti: baari-tiski, jääkaappi ja tanssilattia - vain hartiavoimin kaduilta ja talojen kyljistä revityt tienviitat ja muut vastaavat puuttuivat...ainakin toistaiseksi...

Yleiskuvaa spanish partyista, etualalla italialaiset tytsät ira ja sara. Sen verran hyvin maistui sangria ja muut virvokkeet paikalla olijoille että tais olla aika tyhjää kielitunneilla torstai-aamuna, näin ainakin huhu kertoo...

Torstai aamuna käytiin sitten virkeänä piipahtamassa kauppatieteellisen tiedekunnan büroossa vähän edustamassa ja onkimassa infoa kursseista. Oltii siita niin ristiriitasta infoa siitä että kuinka monta ov:tä kursseista saa ja saatiinkin huojentavia vastauksia. Eli ihan hirveästi ei ilmeisesti tarvi rehkiä, mun tarvis kuitenki saada 4 ylimäärästä ov:tä tai mennä Mikkeliin helmikuun lopulla suorittamaan yks kurssi mikä ei tällä hetkellä hirveästi houkuttais. Mutta nyt ei vielä jaksais stressata tollasista...

Yliopistolta pitiki sit kiirehtiä vähän freesaaman itseään edellisillan riennoista ja sitten pikapikaa esseniin porukalla avaamaan saksalaisia tilejä kun paikallinen opiskelija-asuntosäätiö haluaa vuokrat suoraveloituksella saksalaiselta tililtä - voi tätä saksalaista jämäkkyyttä! Pitkällisen odottamisen jälkeen iloiset tilinhaltijat jatkoivat matkaa düsseldorfiin. Aluks pyörittiin modernilla media-alueella rheinin varrella missä oli toinen toistaan hienompia ja utopistisempia rakennuksia.

Kuvan pytinki tais kuitenki olla lähinnä toimistokäyttöön, mut jok.tap. aika mageen näkönen...

Yleistä säätöä ja venailua, taustalla laajemmin media-satama aluetta

Modernilta alueelta siirryttiin sitten sulavasti vanhaankaupunkiin, jonka kadut oli täynnä ravintoloita ja baareja. Koska oli erittäin lämmin ilta, porukka oikeesti palloili t-paidoissaan, terassit oli täynnä ja osittain tunnelma oli kuin etelän lomakohteiden baarikaduilla. Päädyttiin pienen harhailun jälkeen pieneen espanjalaiseen baariin joka olikin sitten ihan tukossa kun vyöryttiin sisään. Porukka maleksikin sitten osin myös kadulla juomat käsissä ja siirtyi sulavasti lasit kädessä viereisiinkin baareihin. Homma ei ilmeisesti ollut vaan nii justiinsa.

Juomien osalta illan päärooleja esittivät raikkaat ystävämme Mojito ja Caipirinha :P

Ja tässä herra joka väänsi meille näitä ihanaisia drinksuja koko illan. Oli nii hyvän makusii ja kokosii, mojitossaki asiaankuuluvat tuoreet mintunlehdet :P, että piti antaa joku juoman yhteydessä tippii...

Düsseldorffin reissun hauskin osuus olikin sitten kotiinpaluu...Koska metrot ei torstai-iltana kahden aikaan enää kulkeneet, piti kävellä ihan helvetin pitkä matka asemalla. Ja tämä patikointi vain huomataksemme että illan viimeinen juna on lähtenyt 1.55 ja seuraava lähtisi joskus puoli neljän maissa. Väsyneinä ja hieman liikaa drinkkejä nauttineina päätimme tarttua vaihtoehtoon b, eli puoli-laittomasti seuraavalla ice-junalle kotiin. Nämä supernopeat ja hienot kulkuvälineet eivät siis kuulu matkakorttimme etuihin, mutta riskillä mentiin. Päästiin Antin kanssa ilman ongelmia Duisburgiin, matkaan meni vaivaiset 10 min. Esseniläisillä ei ollut käynyt yhtä hyvä tuuri, ainoalla pysäkillä duisburgin ja essenin välillä oli junaan astuneet polizeit ja alkaneet kysellä matkalippuja & passeja. Tässä vaiheessa loppu porukka päätti ottaa jalat alleen ennenkuin lain pitkä koura kerkeäisi humalaiset vaihtarit tavoittaa. Ja siitä sitten taxilla loppumatka kotiin...nooh, kerrankos sitä jos toisenkin pirssillä matkustaa!

Perjantainakaan ei sitten kouluvelvollisuudet kutsuneet, illalla pyörähdettiin duisburgissa yhdessä lukuisista lukukauden avajaisbileistä. Pirskeet oli jäähallissa, ja tunnelma oli lähes yhtä jäätävä kuin mestan lämpotilakin, tiedä johtuiko itse bileistä vai vain siitä että oltiin selvinpäin. Mentiin sit ajoissa himaan että jaksais lauantaina remuta Kölnissä. Excu alkoi visiitillä tuomiokirkossa, nähtyhän se jo oli mutta massan mukana mentiin. Heitettiin myös reilun tunnin rheinin risteily Kölnin edustalla, mikä kai vaan kuuluu asiaan. Iltapäivällä pyörittiin hetki kaupoilla mutta joka paikka oli vaan niiiin täynnä ettei oikein jaksanu tungeksia. Lauantai ei taida vaan olla paras päivä shoppailuun ainakaan Kölnissä.

Illan pimetessä ruvettiin sitten miettimään jatkoa, ja koossa oli sellanen 40-50 hengen porukka joka tahtoi jatkaa iltaa Kölnin yössä. Pitkällisen taivaltamisen jälkeen parkkeerattiin terassille, edelleen suht lämmin sää ja lämmittimet terssillä, ja nautittiin muutamat. Tässä välin espanjalaiset ja italiaset oli kerenneet kipasta kauppaan ostamaan omia juomia, joita sitten nautittiin törkeästi ravintolan terassilla...

Kuvassa vain murto-osa "baarikaapista". Pitihän meidänkin sitten kipaista läheiselle kioskille ostamaan bacardi pullo ja kolaa ettei kävis juominen niin kalliiksi.

Alkomaholin huvetessa alkoi juhlatunnelma nousta ja matka jatkui kohti paikkaa x. Joku joukkoon eksynyt saksalainen meidät sitten ohjasti jollekin pienelle klubille missä ilta jatkui mukavissa tunnelmissa.

Ilta jatkui sitten hyvin samanlaisin sävelin kuin aikaisemmin Düsseldorffissa, eli helvetin pitkä patikointi asemalla ihan vain huomataksemme että missasimme juuri lähtevän junan n. 30 sekuntilla eli katselimme laiturilla kuinka juna lipui hiljalleen poispäin. ARGH! Paleltiin asemalaiturilla sitten tunti, tässä vaiheessa iltaa lämpötila alkoi lähetä jo nollaa, ja mentiin maitojunalla kotiin mikä tarkoitti että pysähdyttiin joka saatanan asemalla, allekirjoittanut tosin nukkui lähes koko matkan, ja jouduttiin vielä vaihtamaan junaa Düsseldorfissa. Matka Kölniin normaalisti kestää siis n. tunnin mutta näillä hitailla junilla reilusti toista tuntia, eli tulee kotimatkalle baarista pituutta. Duisburgiin menijät vaihtoivat vielä toisen kerran junaa ja palelivat vielä vartin jossain asemalla keskellä ei-mitään. Ei ollut tosin Esseniin matkaavien reissukaan ongelmaton, Deutsche Bahn tykkää ilmeisesti hoitaa radankunnostus töitä la-öisin ja väsyneet matkaajat oli joutunu vaihtamaan bussiin ja sitten vielä kerran takaisin junaan. Eli aika hankalaksi meni. Ja voin sanoa että kyllä uni maittoi sunnuntaina.

Tänään olikin sitten ensimmäinen päivä ilman mitään velvollisuuksia eikä oikein tiennyt miten päin olisi ollut. Essenissä asuvat kävivät ilmoittamassa ja maksamasa meidät 1.-5.11 toteutuvalle Münchenin reissulle. Hintaa matkalla on vain 120e, mihin sisältyy bussimatkat, hotellimajoitus, safkat ja ohjelma. Pääsee siis kolmen viikon päästä näkemään vähän maisemia ja vauraampaa, ja ehkä myös kauniimpaa, eteläistä saksaa. Super!

Huomenna olisi sitten tiedossa ensimmäiset luennot, saa nähdä kuin pihalla on ja kuin paljon ymmärtää mistään mitään. Pikkasen kyllä jännittää/pelottaa, mutta sittenhän sen näkee.

Tschüss!

2 Comments:

At 17/10/06 20:59, Blogger Satu said...

HANNNNA! Sitä ollaan niinku oltu ihan kännissä, tuhma! Auf deutch, est ist sehr schlecht! (tai jotain). Mieti nyt kun Mari lukee sun blogia ja jäädyttää samantien kaikki rahahanat ;)

Joo ei toimi se osote täl hetkel, ku ei oo enää sitä mbnetin kotisivutilaa. Mut eiköhä se jossain vaiheessa taas virkoa, luulisin ^-^

At 18/10/06 19:26, Blogger hantzu said...

en mie muuten mutku kaikki muutki...
No ei, totuuden nimissä sanottava että kun kerran, tai siis oikeastaan kaksi kertaa, on Mikkelin O-viikon kokenut ja hengissä selvinnyt niin kaikki muu on lastenleikkiä. Eli auf Finnisch "ei tunnu missään"!